BYOD – zalety i wady

Autor: Malgorzata Cwynar pod red. Marcina Soczko — w kategorii Komunikaty IOD-y — 26 kwietnia 2025

26

kwi
2025

Termin Bring Your Own Device (w skrócie BYOD, czyli przynieś swoje własne urządzenie) oznacza możliwość używania przez pracowników prywatnych urządzeń (takich jak smartfony, laptopy i tablety) w celach służbowych. Strategia ta cieszy się rosnącą popularnością i jest coraz częściej wykorzystywana przez pracodawców. Więcej informacji na temat BYOD i zasad jego wykorzystywania można znaleźć w Komunikacie IOD-y.

BYOD niesie za sobą wiele korzyści i zagrożeń (zarówno dla pracodawcy, jak i pracownika), które zostaną opisane w tym Komunikacie IOD-y.

ZALETY

Dla pracodawcy jedną z głównych zalet wynikającej z wprowadzenia polityki BYOD jest oszczędność na kosztach związanych z zakupem sprzętu. Organizacje nie muszą inwestować w zakup (dodatkowego) urządzenia dla każdego pracownika, co może wiązać się z dużymi wydatkami. Oszczędności mogą dotyczyć również kosztów związanych z utrzymaniem i konserwacją sprzętu.

Dla pracowników organizacji wykorzystującej wyłącznie stacjonarne urządzenia (np. komputery czy telefony) jedną z głównych zalet BYOD jest możliwość pracy z dowolnego miejsca i o dowolnej porze. Dlatego w tym przypadku korzystanie z prywatnych urządzeń sprzyja elastycznym godzinom pracy i modelowi pracy zdalnej. Jest to również zaleta dla pracodawców, ponieważ sprzyja wzrostowi efektywności pracowników. Poza tym pracownicy nie muszą nosić przy sobie kilku podobnych urządzeń (np. telefonów), co bywa niekiedy uciążliwe. Dla pracowników zaletą jest również praca na preferowanym dla nich sprzęcie i systemie operacyjnym (np. Windows czy macOS w przypadku laptopów).

WADY

Niestety oprócz zalet, wykorzystywanie prywatnych urządzeń do celów służbowych może stwarzać również zagrożenia. Są one widoczne zwłaszcza w kontekście bezpieczeństwa organizacji, która nie ma pełnego nadzoru nad sprzętem, na którym mogą być zapisywane chronione informacje, w tym dane osobowe. Prywatne urządzenia mogą być gorzej zabezpieczone niż sprzęt firmowy, co ułatwia cyberprzestępcom przeprowadzenie ataku. Jeśli pracownik nie stosuje na prywatnym sprzęcie szyfrowania dysku wzrasta ryzyko dostępu do zgromadzonych na nim informacji przez osoby do tego nieuprawnione (np. w wyniku kradzieży czy zgubienia sprzętu). Problematyczna jest też kwestia weryfikacji usunięcia służbowych danych z prywatnego sprzętu pracownika po rozwiązaniu z nim stosunku pracy.

Korzystanie z prywatnego sprzętu wiąże się z wydatkami po stronie pracownika, który musi pokryć koszt jego zakupu z własnych środków. W przypadku awarii sprzętu prywatnego pracownik może nie otrzymać pomocy od działu IT swojego pracodawcy, co z kolei naraża go na dodatkowe koszty związane z naprawą.

 

NALEŻY ZADBAĆ O PRYWATNOŚĆ PRACOWNIKA

Pracownik może odczuwać dyskomfort spowodowany wykorzystywaniem własnego telefonu i związanych z nim danych kontaktowych w celach służbowych, zwłaszcza numeru telefonu. Osoby spoza organizacji mogą dzwonić na jego prywatny numer telefonu, co – zwłaszcza po pracy – może być niepożądane. Dlatego w przypadku używania prywatnych telefonów powinny obowiązywać jasne zasady komu oraz w jakich przypadkach prywatny numer telefonu może być udostępniany (np. tylko innym pracownikom, ale już nie klientom). Dobrą praktyką będzie również wskazanie pór, w jakich służbowy kontakt na prywatny numer telefonu nie powinien się odbywać (np. godzin pozasłużbowych lub dni ustawowo wolnych od pracy, takich jak weekendy i święta).

Dołącz do dyskusji

Podanie adresu e-mail jest związane z moderacją treści komentarza, w szczególności z ewentualnym kontaktem z Użytkownikiem, w celu uzgodnienia ostatecznej treści, co stanowi prawnie uzasadniony interes administratora. Po opublikowaniu komentarza widoczna jest jedynie jego treść i data publikacji oraz imię autora, reszta danych jest niezwłocznie usuwana. Szczegóły dotyczące przetwarzania danych osobowych zawarte są w Polityce prywatności.